Köpevillkor


Dessa köpevillkor gäller för köp i Barnvagnsbodens butik & webbshop som ägs av
Barnvagnsboden Sverige AB med org. nr: 559465-3270. När du köper en produkt
av oss godkänner du dessa vilkor. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel i produktinformation, slutförsäljning och för att produktbilder inte alltid exakt återger produkternas verkliga färg.

Presentkort:

  • Det går att köpa presentkort på valfri summa. Presentkort är giltiga i 2år.
    Mejla Kontakt@barnvagnsboden.se om du önskar köpa ett.


Frakt:

  • Vid köp av tillbehör, så skickas dessa med Postnord samma dag eller dagen efter beställning. Frakten med Postnord tar normalt 1-2 vardagar.
  • Vid köp av vagn i Storvreta: Hämtas av DHL samma dag eller dagen efter beställning måndag-torsdag. 
  • Vid köp av vagn i Kymmen: Hämtas av DHL nästkommande måndag eller torsdag.
  • Frakten med DHL är väldigt olika beroende på vart du bor & hur ofta de kör till ditt område. Bor du där dem har körning varje dag så har du vagnen inom 1-2 dagar från upphämtning. Bor du där de kör en gång i veckan, kan det naturligtvis dröja upp till en vecka efter upphämtning innan den levereras.
  • Vid sjukdom på personal eller vid högt tryck av beställningar kan leveransen försenas något.


Moms:

  • 25% moms gäller på nya produkter & på begagnade produkter tillämpas vinstmarginalbeskattning.
    Det framgår tydligt på varje produkt om den är begagnad eller ny.


Begagnade produkter:

  • Barnvagnsboden säljer främst begagnade produkter men även nya finns att tillgå. Om det är en begagnad vara betyder att det att varan har använts tidigare. Av naturliga skäl kan det innebära att det finns skönhetsfel och att manualer inte följer med osv. Alla begagnade varor är märkta med en bokstav som benämner dess skick. 
  • Läs en detaljerad beskrivning av bedömningen av vagnens skick här! (klicka på texten)
  • Eftersom vi aldrig använt de begagnade produkterna själva utan köper in från privatpersoner kan vi aldrig till 100% garantera vad dem blivit utsatta för hos tidigare ägare, exempelvis färgning av tyger, tvätt med parfym tvättmedel, djur i hemmet osv. Vi kontrollerar allt noggrant, tvättar allt  och minimerar alltid spår av tidigare användning så gott det går!


Betalning:

  • Webbshop: Betalning sker i samband med att ordern läggs.
  • Lager: Betalning sker i samband med hämtning av barnvagn.


Handpenning:

  • Det är alltid först till kvarn som får köpa barnvagnarna i webbshoppen. Det går inte att paxa en vagn med handpenning. Vill du ha en specifik vagn men hämta på lagret, köp den i webbshoppen och välj frakt alternativet "hämta på lagret".


Typgodkännande:

  • Då vi säljer begagnade vagnar tar vi avsteg från allt ansvar från huruvida vagnen & dess utförande är typgodkänd från återförsäljaren.
  • Exempel: Vi byter hjul på en vagn. De nya hjulen är likadana och passar men det är lufthjul istället för original som är punkteringsfria, då är vagnen inte typgodkänd med dessa hjul.
  • Vissa delar som byts ut är inte originaldelar från tillverkaren (exempelvis skruvar) och är därmed inte typgodkända.
  • All användning sker på egen risk.


Ångerrätt:

  • Vid köp av varor har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.
  • Du måste meddela att du ångrar sig inom dessa 14 dagarna. Meddelandet ska skickas till oss kontakt@barnvagnsboden.se. I meddelandet ska namn, adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt.
  • Du ska omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ånger meddelandet returnera produkterna till oss.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna bör därför skickas välpaketerade och i ursprunglig förpackning.
  • Vid retur av en vagn tar vi ut en avgift på 500kr om vagnen har tecken på användning då vi måste tvätta alla tyger igen pga. att vi ska kunna garantera en hundraprocentig hygien.
    Gäller ej obruten förpackning.
  • På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.
  • Vid retur pga. ångerrätt står vi inte för frakten till dig. Du återbetalas alltså enbart summan för vagnen minus eventuell tvättavgift & värdeminskning.
  • För att vara extremt tydlig, vid nyttjande av ångerrätt står du som köpare för både frakten till dig och returfrakten tillbaka. Du köper returfrakten själv och frakten till dig som du redan betalt återbetalas inte.


Garanti:

  • För att du som kund ska känna dig trygg med ditt köp hos oss, ger vi dig 4 månaders garanti på alla begagnade produkter om inget annat framgår i beskrivningen.
  • Nya produkter har fabriksgaranti från återförsäljaren.
  • För att garantin ska gälla ska inga yttre faktorer ha påverkat skada på produkten.
  • Produkten ska inte ha utsatts för onormal användning, varit med om en olycka eller vanvård.
  • Ordernummer måste uppges vid garantiärenden.
  • Kund måste inom garantitiden yttra sig om felet till kontakt@barnvagnsboden.se för att garantin ska gälla. Det går inte att komma efter 5 månader och hävda att felet fanns redan under garantitiden.


Garantin omfattar:
Alla funktioner som en produkt kräver för att anses vara brukbar.
Exempelvis på detta är följande:     

  • Pyspunka/hjul                                      
  • Hjulupphängning                                       
  • Lutningsfunktion sittdel                             
  • Fastsättning sittdel/liggdel                     
  • Sele/bälte                                                          
  • Sufflettfunktion/fastsättning                     
  • Upphängning varukorg                         
  • Höjdjustering handtag                                                           
  • Fotstödsjustering
  • Broms
  • Tryckknappar
  • Bärhandtag


Garantin omfattar inte:

  • Solblekta tyger
  • Punktering med tydlig skada
  • Slitage/vridet läder på handtag/byglar
  • Revor, skador eller fläckar
  • Mögel (alla produkter är noggrant kontrollerade och alltid mögelfria vid leverans.)
  • Allmänt slitage


Vid användning av garanti:

  • Produkten lagas alltid i första hand, är lagning inte möjlig byts den trasiga delen ut till likvärdig del.
    Finns det ingen likvärdig ersättare får du pengar tillbaka eller välja en annan produkt.
    Förtydligande: Vi lagar alltid i första hand, det blir inte ett automatiskt återköp för att det uppkommit en defekt på vagnen. Återköp blir det enbart om vi inte kan laga vagnen eller ersätta delen med en annan likvärdig.
    Vill du lämna tillbaka hela vagnen pga. defekten innan vi fått chansen att laga denna så går detta under ångerrätt, inte garanti och du kan läsa mer om kriterierna för ångerrätt ovanför.
  • Kund skickar tillbaka den defekta delen på vagnen väl paketerad, vi står för returfrakten. Använd original emballaget om möjligt.
    Förtydligande: är en sittdelsram trasig så är det enbart sittdelsramen utan tyger som ska skickas tillbaka. Vi behöver inte ha tillbaka hela vagnen.
  • Vid återbetalning kan prisavdrag ske om övriga delar på produkten är i sämre skick än när den levererades. Exempel: Om en vagn köptes med ett helt nytt handtag och lämnas tillbaka med ett trasigt, då dras ett nytt handtag av från återbetalnings summan.
  • Vid val av annan produkt kan mellanskillnad eventuellt betalas eller återfås.
  • Återbetalning sker enligt överenskommelse med kund. 
  • Lånevagn/ersättningsprodukt under reparationstiden ingår inte.